Této části se pověnuji podrobněji, nejen proto, že patří mezi finančně nejnáročnější operace při renovaci a obvykle majitel nerestauruje pouze karoserii, ale celý stroj ( auto či moto ) a nejedná se pouze o místní opravy ,
ale i proto, že jakékoliv nedůsledné provedení má hrůzné následky, které se později velice obtížně dají napravit.
O jaké následky se může jednat? Opětovná koroze, která by se měla nedej bože projevit na vnějších částech dveře,blatníky atd. A jako druhý průšvich můžeme označit nedúkladné slícování jednotlivých dílů, což sice není tak fatální jako koroze, ale kdo by si chtěl kazit radost při pohledu na svůj stroj.
Budu zde popisovat případ kdy klient dodá kompletně rozmontovanou karoseri
- Při převzetí upozorníme klienta, že bude třeba, aby nám v průběhu opravy dodával potřebné díly k lícování - např. světla,rámečky,nárazníky včetně držáků atd.
- Začínáme odstraněním starého antikorozního nátěru opalováním za pomocí horkovzdušné pistole a poté otryskáním zbytků nátěru.Toto
se týká především samonosných karoserii, kdy antikorozní nátěry
jsou pružné a obtížně otryskatelné .
- Za pomoci rotačního kartáče a excentrické brusky odstraníme vrchní lak
z blatníků, kapot atd. I přesto, že rozbruskou se smirkem by tento
úkon byl rychlejší, ale vzniká zde riziko výrazného zeslabení plechu.
- Provedeme proměření a důkladnou kontrolu, zda vozidlo nebylo v minulosti havarované.
- V případě špatně provedené předchozí opravy po havárii usadíme auto na rovnací rám a chybu napravíme. ( jedná se o vyjímečné případy, ale
i s takovými jsme se již setkali ) Tento úkon se opět týká samonosných karoserii.
- Proměříme za pomocí šablon souměrnost levé a pravé strany vnějších dílů ( především blatníků ).Často se stává, že v průběhu předchozích let byly prováděny opravy, při kterých nebyl kladen důraz na preciznost a jsou i několika centrimetrové rozdíly. - Tento případ většinou nastává
u starších karoserii s rámem.
- Nyní máme konečně jasno co nás čeká a nemine a můžeme určit rozsah opravy.
- Konečně je to tady a nastává samotná oprava - nebudu zde detailně popisovat technologii opravy, ale pouze zdůrazním to nejdůležitější.
- V případě opravy dílů provádíme svařování zásadně způsobem na tupo.
(To znamená, že plechy nesvařujeme přes sebe, ale nýbrž k sobě čímž se minimalizuje riziko vzniku další koroze ).
- Dále klademe důraz na založení nového drátu v blatnících včetně zhotovení lemu. ( Ačkoli může připadat, že některé blatníky tuto opravu nevyžadují tak je to omyl a je VELKÉ RIZIKO, že po nalakování a několika letech začne vlivem chvění tato část blatníku praskat a ihned
je na světě nepříjemnost. Zde se jedná převážně o vozidla staršího roku výroby a s rámem.
- V průběhu opravy karoserie je nezbytná montáž všech dílů, které by
nám mohli po nalakování způsobit při montáži nepříjemné překvapení
( rámečky,světla,nárazníky,lišty,těsnící prvky dveří,dorazy kapot atd).
- V závěru opravy přistupujeme k již méně náročné operaci a tou je vycínování nerovností, případně hřebíčků u karoserii s výdřevou.
- Pokud to konstrukce karoserie dovoluje je možné pozinkovat karoserii
a tím udělat maximum v ochraně proti korozi. Tuto možnost je třeba zvážit ihned v záčátku opravy, protože je samozřejmé, že uzavřené profily nátíráme před uzavřením profilu při opravě antikorozním nátěrem ( základní barva 2K, zinkový sprej atd) a pak již nelze zinkovat.
|
|