VERTIKÁLNÍ KARBURÁTORY JIKOV
POPIS KARBURÁTORU
U vertikálního karburátoru POV a LOV lze přizpůsobit směšovací poměr k požadavkům jednotlivých režimů motorů a tím umožnit jeho hospodárný provoz. Vedle hlavního systému je karburátor opatřen ještě dalšími pomocnými zařízeními, která automaticky upravují směšovací poměr pro:
Start studeného motoru
Rozjezd vozidla se studeným motorem
Běh naprázdno
Částečné a úplné zatížení motoru
Start studeného motoru
Umožňuje malý samostatný karburátor (sytič), který má samostatnou trysku (Ts) a vzdušník (Vs). Zapojení sytiče obstarává ploché šoupátko (Š), které buď zapojuje nebo vypíná jak přívod paliva, tak i vzduchu. Prostor před šoupátkem tvoří směšovací komoru sytiče a hotová směs vstupuje do karburátoru dvěma kanály bohatě dimenzovanými. Pro správnou funkci sytiče je nutno, aby při spuštění motoru byla škrtící klapka v poloze běhu naprázdno, tj. bez sešlápnutí plynového pedálu.
Rozjezd vozidla se studeným motorem
Je zde podstatně usnadněn tím , že ochuzováním směsi při rozjezdu je zde rozdíl od uspořádání běžně používaných – progresivních. Umožňuje to zvláštní, k patentované ochraně přihlášený výřez šoupátka sytiče. Sytič se obsluhuje postupným zasouváním táhla sytiče na přístrojové desce.
Běh naprázdno
Samostatný okruh běhu naprázdno je vytvořen tryskou (Tv), vzdušníkem (Vv) a regulačním šroubem bohatosti směsi (Sv). Doraz pro nutná malá otevření škrtící klapky karburátoru lze nastavit šroubem (Dv). Pravidelnosti běhu naprázdno se dosahuje správnou volbou trysky (Tv), vzdušníku (Vv) a seřízením šroubů (Sv) a (Dv).
Při částečném a plném zatížení motoru
Je v činnosti rozprašovací systém, sestávající a hlavní trysky (Th), zašroubované v držku (Dt), emulsní trubice (E) a hlavního vzdušníku (V), přivádějícího vzduch pro vytvoření předběžné emulse před vstupem do rozprašovací trubice (R) a difuséru (D). Difusér je držen ve správné poloze šroubem (S)
POSTUP PŘI SPUŠTĚNÍ STUDENÉHO MOTORU
Vytáhneme úplně táhlo sytiče na přístrojové desce vozidla. Zapneme zapalování a elektrickým startérem točíme motorem, aniž se dotýkáme plynového pedálu. Jakmile motor naskočil, je možno se okamžitě rozjet a po rozjezdu postupně táhlo sytiče zasunout do takové polohy, kde studený, resp. Zahřívaný motor běží ještě pravidelně. V zájmu co nejmenšího opotřebení motoru doporučuje, aby bylo táhlo sytiče po rozjezdu pokud možno brzy zcela zasunuto. Zahřátý motor spouštíme bez sytiče malým sešlápnutím plynového pedálu.
NĚKOLIK POKYNŮ PRO MONTÁŽ KARBURÁTORŮ
Karburátor se připevňuje na sací potrubí vždy plovákovou komorou kupředu ve směru jízdy a to podle konstrukce motoru z pravé nebo levé strany. Pro připojení z pravé strany je vertikální karburátor typově označen písmeny POV, pro připojení ze strany levé LOV. (Číslo před typovou značkou je průchozí průměr karburátoru .) používejte jen slabých těsněních příruby (max. 0.5 mm), neboť silná ji deformují. U staršího karburátoru přezkoušejte rovinnost příruby. Z téhož důvodu utahujte matky postupně a používejte pokud možno nových pružných předložek. Benzinové vývodní potrubí nesmí být vedeno v těsné blízkosti motoru, obzvláště výfuky, aby se netvořili plynové bubliny. Věnujte obzvláštní péči připevňování akceleračních táhel a vymezte každou zbytečnou vůli. Táhla nesmí jít z tuha. Přesvědčte se, zda škrtící klapka karburátoru docela otevírá a zavírá. Dbejte, aby bowden sytiče neměl prudkých záhybů. Pro zajištění správného uzavření sytiče upevněte lanko bowdenu, tak aby ovládací knoflík na přístrojové desce byl ještě povystrčen nejméně o 3 mm, když páčka sytiče dosedla na doraz. Při náhradě starého karburátoru SOLEX za nový JIKOV použijte nového přípojkového šroubu palivové přípojky se závitem M12 x 1,5 mm. Použitím starého přípojkového šroubu poškodíte závit ve víku plovákové komory. Při kontrole těsnosti dbejte, aby povrch potrubí mezi dodávacím čerpadlem a karburátorem byl vždy bezvadně čistý. Volnoběžnou trysku utahujte opatrně, aby se nedeformovala. Při výměně jehlového ventilu dbejte, aby bylo těsnění pečlivě a správně nasazeno.
Karburátor JIKOV nevyžaduje prakticky žádné obsluhy. K pročištění ucpané trysky nepoužívejte nikdy drátu, neboť jím snadno porušíte přesně kalibrovaný otvor. Ucpanou trysku snadno pročistíte profouknutím. Přeplavuje-li se plováková komora, je pravděpodobně v jehlovém ventilku (J) usazeno smítko, tak že netěsní. Zanesený jehlový ventil opatrně vyšroubujete, properte v benzínu a profoukněte. Zacházejte s ním s největší opatrností. Poškozený jehlový ventil se nedá zpravidla opravit a musí být nahrazen jiným. Po vyjmutí plovákové komory stačí uvolnit dva šrouby, zasazené ve víku plovákové komory. Mě-li motor do okamžiku poruchy plynulý chod, nedávejte vinu ihned karburátoru jako původci, neboť mimo již zmíněné, občas se vyskytující ucpání některé trysky, není jiných důvodů, aby některá z nehybných součástí vypověděla službu.