VERTIKÁLNÍ KARBURÁTORY JIKOV

 

 

POPIS KARBURÁTORU

 

U vertikálního karburátoru POV a LOV lze přizpůsobit směšovací poměr k požadavkům  jednotlivých  režimů motorů a tím umožnit jeho hospodárný provoz. Vedle hlavního systému je karburátor opatřen ještě dalšími pomocnými zařízeními, která automaticky upravují směšovací poměr pro:

 

 Start studeného motoru

 

     Rozjezd vozidla se studeným motorem

 

 Běh naprázdno

 

 Částečné a úplné zatížení motoru

 

 

Start studeného motoru

 

Umožňuje malý samostatný karburátor (sytič), který má samostatnou trysku (Ts) a vzdušník (Vs). Zapojení sytiče obstarává ploché šoupátko (Š), které buď zapojuje  nebo vypíná jak přívod paliva, tak i vzduchu. Prostor před šoupátkem  tvoří  směšovací  komoru sytiče a hotová směs vstupuje do karburátoru dvěma kanály bohatě dimenzovanými. Pro správnou funkci sytiče je nutno, aby při spuštění motoru byla  škrtící klapka v poloze běhu naprázdno, tj. bez sešlápnutí plynového pedálu.

 

Rozjezd vozidla se studeným motorem

 

Je zde podstatně usnadněn  tím , že ochuzováním směsi při rozjezdu je zde rozdíl od uspořádání běžně používaných – progresivních. Umožňuje to zvláštní, k patentované ochraně přihlášený výřez šoupátka sytiče. Sytič se obsluhuje postupným zasouváním táhla sytiče na přístrojové desce.

 

Běh naprázdno

 

Samostatný okruh běhu naprázdno je vytvořen tryskou (Tv), vzdušníkem (Vv) a regulačním šroubem bohatosti směsi (Sv). Doraz pro nutná malá otevření škrtící klapky karburátoru lze nastavit šroubem (Dv). Pravidelnosti běhu naprázdno se dosahuje správnou volbou trysky (Tv), vzdušníku (Vv) a seřízením šroubů (Sv) a (Dv).

 

Při částečném a plném zatížení motoru

 

Je v činnosti rozprašovací systém, sestávající a hlavní trysky (Th), zašroubované v držku (Dt), emulsní trubice (E) a hlavního vzdušníku (V), přivádějícího vzduch pro  vytvoření  předběžné emulse před vstupem do rozprašovací trubice (R) a difuséru (D). Difusér je držen ve správné poloze šroubem (S)

 

POSTUP PŘI SPUŠTĚNÍ STUDENÉHO MOTORU

 

Vytáhneme úplně táhlo sytiče na přístrojové desce vozidla. Zapneme zapalování a elektrickým startérem točíme motorem, aniž se dotýkáme plynového pedálu. Jakmile motor naskočil, je možno se okamžitě rozjet a po rozjezdu postupně táhlo sytiče zasunout do takové polohy, kde studený, resp. Zahřívaný motor běží ještě pravidelně.  V zájmu co nejmenšího opotřebení motoru doporučuje, aby bylo táhlo sytiče po rozjezdu pokud možno brzy zcela zasunuto. Zahřátý motor spouštíme bez sytiče malým sešlápnutím plynového pedálu.

 

NĚKOLIK POKYNŮ PRO MONTÁŽ KARBURÁTORŮ

 

Karburátor se připevňuje na sací potrubí vždy plovákovou komorou kupředu ve směru jízdy a to podle konstrukce motoru z pravé nebo levé strany. Pro připojení z pravé strany je vertikální karburátor typově označen písmeny POV, pro připojení ze strany levé LOV. (Číslo před typovou značkou je průchozí průměr karburátoru .) používejte jen  slabých těsněních příruby (max. 0.5 mm), neboť  silná ji deformují. U staršího karburátoru přezkoušejte rovinnost příruby. Z téhož důvodu utahujte matky postupně a používejte pokud možno nových pružných předložek. Benzinové vývodní potrubí nesmí být vedeno v těsné blízkosti motoru, obzvláště výfuky, aby se netvořili plynové bubliny. Věnujte obzvláštní  péči  připevňování akceleračních táhel a vymezte každou zbytečnou vůli. Táhla nesmí jít z tuha. Přesvědčte se, zda škrtící  klapka karburátoru docela otevírá a zavírá. Dbejte, aby  bowden sytiče neměl  prudkých  záhybů. Pro zajištění správného uzavření sytiče upevněte lanko bowdenu, tak aby ovládací knoflík na přístrojové desce byl ještě povystrčen nejméně o 3 mm, když páčka sytiče dosedla na doraz. Při náhradě starého karburátoru SOLEX za nový JIKOV použijte nového přípojkového šroubu palivové přípojky se závitem M12 x 1,5 mm. Použitím starého přípojkového šroubu poškodíte závit ve víku plovákové komory. Při kontrole těsnosti dbejte, aby povrch potrubí mezi dodávacím čerpadlem a karburátorem byl vždy bezvadně čistý. Volnoběžnou trysku utahujte opatrně, aby se nedeformovala. Při výměně jehlového ventilu dbejte, aby bylo těsnění pečlivě a správně nasazeno.

Karburátor JIKOV nevyžaduje prakticky žádné obsluhy.  K pročištění ucpané trysky nepoužívejte  nikdy drátu, neboť jím snadno porušíte přesně  kalibrovaný  otvor.  Ucpanou trysku snadno pročistíte profouknutím.  Přeplavuje-li se plováková komora, je pravděpodobně v jehlovém ventilku (J) usazeno smítko, tak že netěsní. Zanesený jehlový ventil opatrně vyšroubujete, properte v benzínu a profoukněte. Zacházejte s ním s největší opatrností. Poškozený jehlový ventil se nedá zpravidla opravit a musí být nahrazen jiným.  Po  vyjmutí  plovákové  komory stačí uvolnit dva šrouby, zasazené ve víku plovákové komory. Mě-li motor do okamžiku poruchy plynulý chod, nedávejte vinu ihned karburátoru jako původci, neboť mimo již zmíněné, občas se vyskytující ucpání některé trysky, není jiných důvodů, aby některá z nehybných součástí vypověděla službu.