SPÁDOVÉ KARBURÁTORY JIKOV 26, 32, 35 A 40 SOP

 

 

Spádové karburátory a SOP se vyrábějí ve velikostech s označením 26 – 40 SOP, kde číselné označení vyjadřuje průměr sacího hrdla. Karburátor 32 SOP byl postupně ve třech provedeních. Původně 32 SOPb a nejnovější typ 32 SOPc.

Tento nově upravený spádový karburátor čs. Konstrukce splňuje veškeré požadavky kladené na moderní karburátor. Pomocná zařízení umožňují v širokém rozmezí přizpůsobení bohatosti směsi jednotlivým provozním režimům motoru a tím zajišťují jeho hospodárný provoz. Hlavní  systém karburátorů má osvědčené pneumatické vyrovnání složení směsi a působí tedy automaticky. Pomocná zařízení doplňují hlavní systém pro:

 

Start studeného motoru

 

Umožňuje malý samostatný karburátor (sytič), který má samostatnou trysku (Ts) a vzdušník (Vs). Zapojení sytiče obstarává ploché šoupátko (Š), které buď zapojuje  nebo vypíná jak přívod paliva, tak i vzduchu. Prostor před šoupátkem  tvoří  směšovací  komoru sytiče a hotová směs vstupuje do karburátoru dvěma kanály bohatě dimenzovanými. Pro správnou funkci sytiče je nutno, aby při spuštění motoru byla  škrtící klapka v poloze běhu naprázdno, tj. bez sešlápnutí plynového pedálu.

 

Běh naprázdno

 

Samostatný okruh běhu naprázdno je vytvořen tryskou (Tv), vzdušníkem (Vv) a regulačním šroubem bohatosti směsi (Sv). Doraz pro nutná malá otevření škrtící klapky karburátoru lze nastavit šroubem (Dv). Pravidelnosti běhu naprázdno se dosahuje správnou volbou trysky (Tv), vzdušníku (Vv) a seřízením šroubů (Sv) a (Dv).

 

Při částečném a plném zatížení motoru

 

Je v činnosti rozprašovací systém, sestávající a hlavní trysky (Th), zašroubované v držku (Dt), emulsní trubice (E) a hlavního vzdušníku (V), přivádějícího vzduch pro  vytvoření  předběžné emulse před vstupem do rozprašovací trubice (R) a difuséru (D). Difusér je držen ve správné poloze šroubem (S)

 

 

Plný výkon motoru

 

Vyžaduje přiměřené obohacení  směsi. Toto obohacení zajišťuje mechanicky řízený obohacovač, který pracuje v závislosti na polozeškrtící klapky. Obohacovač je vestavěn do akcelerační pumpičky. Množství paliva je určeno tryskou obohacovače. Počátek činnosti obohacovače je dán polohou  škrtící klapky karburátoru a lze jej v rozmezí odpovídajícím otvorům pro závlačku na táhlé pumpičky měnit. Je-li závlačka v posledním otvoru táhlá, počíná činnost obohacovače asi při 50 stupních otevření škrtící  klapky (normální seřízení). Přemístěním závlačky do druhého otvoru  posune se počátek obohacování na 70 stupňů otevřenou škrtící klapku. je-li závlačka ve třetím otvoru, je obohacovač vyřazen z činnosti. Tím se ovšem současně omezuje též množství paliva, vstřikované akcelerační pumpičkou. Seřizovací orgány obohacovače  jsou : tryska obohacovače a umístění závlačky na táhlé pumpičce.

 

Akcelerace

 

Je zajištěna mechanicky ovládanou membránovou pumpičkou, která při rychlejším otevření škrtící klapky vystříknutím  určitého množství  přídavného benzínu (max. až 0.5 cm) pomůže překlenout mezeru v dodávce, kterou nestačí doplnit zásoba paliva v prostoru emulzní trubice. Pohyb membrány pumpičky je odvozen od otevírání  škrtící klapky karburátoru pákovým převodem. Při přivírání škrtící klapky karburátoru pohybuje se membrána směrem od karburátoru a pumpička vytlačuje palivo jednak před trysku pumpičky a injektor do prostoru nad rozprašovač, jednak obtokovou tryskou zpět do plovákové komory, nepřihlížíme-li k obohacovací trysce.  Při prudkém sešlápnutím  plynového pedálu jde většina  paliva  injektorem. Při pozvolném sešlápnutím  plynového pedálu přeteče  téměř všechno palivo obtokovou tryskou zpět do plovákové komory. Množství paliva, které se vrací do plovákové komory, určuje obtoková tryska dobu trvání výstřiku tryska akcelerační pumpičky, jakož i napětí pružiny  na táhle jejího  náhonu. Výtlačný ventil pumpičky tvoří kulička umístěná pod injektorem. Tím je zabráněné tomu, aby se přisávalo palivo při normálním chodu motoru.

 

Zařízení  pro udržování konstantní hladiny

 

Je běžné provedení s uzavíracím jehlovým ventilem a plovákem. Karburátor  32 SOP c má proti dřívějším typům podstatně menší plovák, který rychleji reaguje na změny. Zásoba paliva k plovákové komoře je větší. Zvláštní provedení závěsu plováku umožňuje nucené ovládání pohybu plováku nahoru a dolů, čímž je zajištěno včasné otevírání jehlového ventilu

 

Přípojka pro podtlakový regulátor předstihu

 

Karburátor je upraven  pro  připojení  podtlakového  řízení bodu zážehu zapalovacích svíček. Nepoužívá -li se podtlakové řízení, je třeba přípojku zaslepit uzavíracím šroubem